Comisia Europeană

Comisia Europeană recunoaște faptul că apicultura este o activitate economică și socială ce joacă un rol esențial în dezvoltarea sustenabilă a zonelor rurale.

  • Apicultura este un domeniu care generează mici afaceri de familie și este o îndeletnicire care se transmite prin generații, fiind o activitate ce creează locuri de muncă de lungă durată.
  • În al doilea rând, importanța polenizării realizate de albine pentru menținerea echilibrului ecologic și a biodiversității este bine cunoscută. Mai exact, din toate culturile de pe glob care asigură 90% din necesarul nostru de hrană, 70% sunt polenizate de albine.
  • În termeni economici, apicultura contribuie cu cel puțin 22 de miliarde de euro anual la susținerea industriei agricole din Europa. 76 % din producția alimentară din Europa depinde de polenizarea efectuată de albine, astfel încât valoarea economică produsă este mult mai mare decât valoarea mierii produse.
  • Nu în ultimul rând, produsul rezultat din apicultură este mierea, un produs care dăruiește sănătate și care capătă valențe din ce în ce mai importante în domenii conexe – nutriție, artă culinară, turism responsabil.

Ce înseamnă Piață locală ?

  • Din ce în ce mai mulți oameni vor să știe de unde provin produsele alimentare și care sunt practicile agricole ale fermierilor care le produc. Acest lucru este important pentru consolidarea unei relații de încredere reciprocă dar și a unui parteneriat de lungă durată între producător și consumator.
  • Ghidul Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 definește piața locală ca fiind raza de comercializare a unui produs, care nu depășește 75 km de la exploatația de origine.
  • Pentru majoritatea consumatorilor, un produs „local” vorbește mai mult despre valorile ce definesc o comunitate rurală și face trimitere abia în plan secund la o configurație geografică specifică.
  • Piața locală include produse de calitate verificată ce provin de la fermierii pe care îi poți cunoaște, cu care poți interacționa și de la care poți afla povestea produselor lor.
  • Din perspectiva comunității, produsele locale pot fi percepute ca un liant între mai multe domenii ce reflectă nivelul de dezvoltare locală – educație, turism, sănătate – și pot deveni vectori de conectivitate între mediul urban și cel rural.

Miere de Jurilovca

Zonele rurale din Delta Dunării și Doborgea de Nord sunt exponentele unui patrimoniu imaterial deosebit de valoros, însă prea puțin cunoscut publicului larg. 

Jurilovca este o astfel de comunitate din Județul Tulcea, situată pe malul lagunei Razim-Sinoe, în zona continentală (sudică) a Deltei Dunării.

Apartenența la tradițiile specifice și gastronomia locală au un rol important în consolidarea localității ca destinație turistică de notorietate, recunoscută din anul 2013 ca Destinație Europeană de Excelență – una dintre „comorile ascunse ale Europei”.

            Jurilovca este și o comunitate bine închegată de apicultori, a căror activitate însumează aproximativ 10.000 de familii de albine. De-a lungul anilor, pentru cei implicați în acest domeniu, lucrul cu albinele a ajuns să reprezinte o mică afacere în care fiecare membru al familiei poate avea câte un rol bine definit în diferite momente ale anului apicol.  

Prin intermediul proiectului Înființarea pieței locale a produselor apicole din Jurilovca, micii producători locali din domeniul apicol au ocazia să spună povestea produsului lor, iar mierea să devină parte din identitatea acestei comunități.

De ce să alegi produse locale?

Sănătatea și sustenabilitatea sunt doua motive excelente pentru a consuma mai multe produse locale:

  • Nu călătoresc prea mult înainte să ajungă în cămara ta
  • Consumând produse locale este diminuat „kilometrajul parcurs de hrană”, implicit emisiile de dioxid de carbon. În medie, produsele alimentare din România călătoresc 1000 de km, în timp ce alimentele locale pot călători numai 50 de km (sau mai puțin).
  • Alimentele locale păsatrează peisajul din zonele rurale ale țării. Atunci când fermierii locali sunt bine compensați pentru produsele lor, aceștia sunt motivați să își cultive terenurile sau, să protejeze mediul pentru a-și menține domeniul de activitate.
  • Nu în ultimul rând, consumul de produse locale ajută nu doar familii, ci întreaga economie locală, prin menținerea micilor producători pe piață și încurajarea antreprenoriatului în mediul rural.

Cumpără produse locale! Susții oameni și comunități!